• Kisakalliossa

    Tapahtuu

Varaa nyt

1. Tarkenna

1. Ota yhteyttä

3. Jalkapallokentän varaaminen onnistuu vain puhelimitse. Haluamme varmistua että tekonurmikentän kaikki palvelut (alkuverryttelytilat, pukukopit, lajisi vaatima kalusto) ovat käytössäsi.

Jalkapallokentän varaukset ja tiedustelut:

Elina Kaukojärvi, avainasiakasvastaava

+358445846518

1. Ota yhteyttä

3. Padel-kentän varaaminen onnistuu vain puhelimitse. Ole reippaasti yhteydessä asiakaspalveluumme, niin katsotaan ensimmäinen sinulle sopiva vapaa aika!

Padel-kentän varaukset ja tiedustelut:

Kisakallion vastaanotto

(019) 31511

1. Ota yhteyttä

3. Tennis-kentän varaaminen onnistuu vain puhelimitse. Ole reippaasti yhteydessä asiakaspalveluumme, niin katsotaan ensimmäinen sinulle sopiva vapaa aika!

Tennis-kentän varaukset ja tiedustelut:

Kisakallion vastaanotto

(019) 31511

1. Ota yhteyttä

Jäähallin varaaminen onnistuu vain puhelimitse,
koska haluamme varmistua että halli on miehitetty ja kaikki palvelut (alkuverryttelytilat, pukukopit, lajisi vaatima kalusto) ovat käytössäsi.

Jäähallin varaukset ja tiedustelut:

Jenni Korhonen, avainasiakasvastaava

+358 44 584 9122

1. Ota yhteyttä

3. Beach volley -kentän varaaminen onnistuu vain puhelimitse. Ole reippaasti yhteydessä asiakaspalveluumme, niin katsotaan ensimmäinen sinulle sopiva vapaa aika!

Beach volley -kentän varaukset ja tiedustelut:

Kisakallion vastaanotto

(019) 31511

1. Valitse saapumispäivä

Valittuna:
Valitse saapumispäivä
Hakutuloksia (0 kpl)
Vapaana
Valittuna
<< Uusi haku

Tapahtumakalenteri

Tapahtumatyypit

Voit suodattaa tapahtumia valitsemalla yhden tai useamman tapahtumatyypin. Saat lisätietoa tapahtumasta klikkaamalla sitä kalenterissa.

Leirit ja lomat

lokakuu 2021

ma ti ke to pe la su
27. 28. 29. 30. 1. 2. 3.
4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.
11. 12. 13. 14. 15. 16. 17.
18. 19. 20. 21. 22. 23. 24.
25. 26. 27. 28. 29. 30. 31.
Yläkoululeiri 2021-2022 Suunnistus SU-TO vko 44
X

Yläkoululeiri 2021-2022 Suunnistus SU-TO vko 44

Alkaa
31.10.2021
Päättyy
4.11.2021

*** KUTSULEIRI ***

Yläkoululeirit on tarkoitettu vain henkilökohtaisen kutsun saaneille urheilijoille.

Tästä linkistä ilmoittaudutaan suunnistuksen su-to -leirille 31.10.-4.11.2021. Sunnuntaina leirille tulee saapua klo 18.30-20.30 välisenä aikana.

Huomioittehan, että ensimmäisen leirimaksun yhteyteen oli lisätty materiaalimaksu 20€ (Kasva urheilijaksi -työkirja ja leiripaita). Jos urheilija ei ollut ensimmäisellä leirillä, materiaalimaksu maksetaan Kisakallion vastaanottoon leirille saavuttaessa (kortti- tai käteismaksu). 

 

 

Varaa

Kisakallio tiedottaa

Ajankohtaista

Pilotti johti Dual Career ohjelman jatkoon syksyllä 6.5.2021
Takana lukuvuosi Liikunnanohjauksen kansainvälistä monimuotokoulutusta

Pilotti johti Dual Career ohjelman jatkoon syksyllä

 – Eroja suomalaiseen opiskelukulttuurin ilmeni paljon. Esimerkiksi meillä korostettava itsearviointi on heille vierasta. Toisaalta monelta osin he ovat hyvin samanlaisia kuin samanikäiset suomalaiset kiekkoilijapojat, pilottikoulutuksesta vastannut koulutusviennin asiantuntija ja liikunnanopettaja Antti Jokinen kertoo. 

Kisakallion Urheiluopisto järjesti osana koulutusvientitoiminnan kehittämishanketta pilottikoulutuksen itä-Eurooppalaisille jääkiekkoa tavoitteellisesti pelaaville noin 16-18-vuotiaille nuorille. Tausta-ajatuksena tässä koulutuksessa on urheilun ja liikunta-alan 2.asteen opintojen yhdistäminen. Pilottiin valikoitui jääkiekkoilijoita, kumppanina olleen urheiluseuran, Harjun Kiekon myötä. Seuran intressinä kokeilussa oli saada lisää motivoituneita pelaajia juniorisarjoihin. Itä-Eurooppa rajautui opiskelijoiden rekrytointikohteeksi koska koulutusvientiä tehdään vain  Euroopan ulkopuolisiin maihin. 

 Koulutukseen osallistui 18 opiskelijaa, joista noin puolet oli kotoisin Venäjältä ja puolet Ukrainasta. Kaikkien opiskelijoiden äidinkieli oli venäjä. Lukuvuoden aikana opiskeltiin kaksi tutkinnon osaa suomalaisesta liikunnan ohjauksen perustutkinnosta. 

 – Pilotin tarkoituksena oli hakea oikeaa muotoa toteuttaa tällaista koulutusta. Miten opiskelu ja urheilu on mahdollista toteuttaa? Miten erilaiset monimuoto-opiskelun tavat toimivat tällaisessa koulutuksessa? Miten opiskelijavalinta voitaisiin toteuttaa? Miten se että vanhemmat maksavat koulutuksen vaikuttaa toteutukseen? Muodostuuko kieli ongelmaksi?

 Opiskelukielenä englanti

 – Opetuskielen vaihtaminen Suomesta englantiin aiheutti näin ensimmäisessä toteutuksessa paljon työtä. Ensinnäkin tällaiseen koulutukseen liittyy valtava määrä kaikenlaisia dokumentteja, jotka ovat suomeksi. Pilotin yhteydessä on pitänyt itse kääntää todella paljon materiaalia.  Tutkinnon perusteet olivat saatavilla englanniksi, mutta todella monta muuta tärkeää materiaalia puuttui, kuten suomalaiseen tutkimustietoon perustuvia suosituksia ja artikkeleita, joita on voinut hyödyntää suomenkielisessä opetuksessa. Nyt piti löytää englanninkielinen vastine. Lisäksi kaikki omat opetusmateriaalit oli tehtävä uudelleen, esitykset, kokeet ja niin edelleen.  Oli myös opeteltava käyttämään perusteiden termejä opetuksessa. Toisaalta tulee osata käyttää sellaisia  termejä, joita urheilumaailmassa käytetään, että opiskelijat ymmärtävät. 

Englanninkielinen opiskelu haastoi myös opiskelijoita. Kielitaito ei ollut kaikilla kovin hyvä. 

– Puolet opiskelijoista osaa englantia niin hyvin, että riittää ongelmitta tähän opiskeluun. Muiden oli tehtävä enemmän töitä. Aksentti on myös oma lukunsa. Kun äidinkieli on venäjä, niin ääntäminen on erilaista. Olemme tässä vuoden aikana oppineet paljon toisiltamme ja poikien kielitaito on yleisesti kehittynyt. 

Kun opetus siirtyi pandemian vuoksi kokonaan verkkoon opiskelijat lähtivät oma-aloitteiset käyttämään Googlen Meet alustan ominaisuuksiin kuuluvaa reaaliaikaista puheen kääntäjää. ominaisuuden käyttäminen ei näy opettajalle. “Power translator” käänsi opettajan englanninkielistä puhetta suoraan venäjänkieliseksi tekstiksi. 

– Tämän toiminnon vaikutusta oli vaikea arvioida ilman venäjän kielen taitoa. Olin myös huolissani siitä, että yrittävätkö he sitä käyttäessää enää kuunnella opettajaa vai keskittyvätkö he ainostaan automaattikääntäjän tekstiin. Jos näin on, niin viesti voi välittyä aivan väärin, Jokinen aprikoi.

 Koronapandemia aiheutti sen, että pilotti toteutettiin vielä enemmän verkko-opetuksena kuin oli alunperin tarkoitus. Aluksi suunnitellut osat opetuksesta toteutettiin liikuntapaikoilla tai luokkahuoneessa lähiopetuksena. Pandemian edetessä siirryttiin ensin verkko-opetukseen siten, että pojat pelasivat edelleen Suomessa  ja lopulta opiskeltiin kokonaan etänä ja opiskelijat olivat palanneet kotimaihinsa.  

– Ajasta ja paikasta riippumattomuus on tietenkin plussa, ilman sitä mahdollisuutta tässä tilanteessa koulutus olisi ehkä jopa pitänyt keskeyttää. Mutta kuten missä tahansa opetuksessa, se vaikeuttaa merkittävästi heikompien tukemisen mahdollisuuksia. Myös koulutuksen lopussa tehdyssä näytössä oli sovellettava.Toisaalta niin se meni tässä tilanteessa myös kotimaisilla opiskelijoilla.

 Urheilu on osa osaamisen kehittämistä

 Pandemia sotki myös suunnitelmia työssäoppimisesta. Toisaalta urheilua voitiin toteuttaa pitkään ja opiskelijat olivat siihen sitoutuneita. 

– Kun tehdään liikunta-alan oman urheilu-uran kanssa lomittain opintoja niin suunnittelussa tulee nähdä mahdollisuudet osaamisen hankkimiseen urheilun lomassa, harjoituksissa, kilpailutapahtumissa ja urheilemiseen liittyvissä sosiaalisissa tilanteissa. Opettajan lisäksi tämän yhteyden täytyy hahmottua sekä opiskelijalle että työpaikkaohjaajalle. 

Varsinaisen urheilemisen lisäksi olisi tarpeen tehdä tavanomaista työharjoittelua, ohjausharjoituksia ja muuta vastaava. Työssäoppimisen järjestäminen vaatii kiinteää yhteistyötä ja suunnittelua seuran kanssa. Lisäksi työpaikkaohjaajana toimiminen vaatii osaamista. Sitä varten on olemassa oma koulutuskin.  

– Tässä asiassa pilotissa ei oikein onnistuttu. Se olisi vaatinut aika paljon organisointia ja ohjausta. Ja lopulta 18 opiskelijaa on aika iso ryhmä. Kokeneena toisen asteen kouluttajana meillä Kisakalliossa oli tietenkin aika korkeat odotukset ja toisaalta seuralla ei ollut kokemusta, Jokinen pohtii.
Kisakallion näkökulmasta kansainväliset tapahtumat olisivat erinomaisia työssäoppimisen mahdollisuuksia ja toisaalta opiskelijat hyvää työvoimaa. Tämän molemminpuolisen hyödyn näkeminen olisi tässä olennaista. 

Viimeiset työssäoppimisjaksonsa opiskelijat tekivät kotimaissaan, ohjaten muun muassa oman jääkiekkoseuransa lapsia. Näiltä jaksoilla syntyi materiaalia aina näyttöihin asti.

 Jokisella on myös käynyt mielessä voisiko koulutuksen toteuttaa kokonaan etänä, opiskelijan sijainnista riippumatta. Eräänlaisena globaalina monimuotoryhmänä.

– Sellaiselle voisi olla jotain kysyntää. Toki se entisestään edellyttää opiskelijalta aktiivisuutta. Olen opettanut myös suomalaisia urheilijaopiskelijoita liittyen Perhon kanssa tekemäämme yhteistyöhön. Heillä toteutusmalli on hyvin joustava ja vastuu opinnoista on urheilijoilla.

 Positiivinen kokemus rohkaisee aloittamaan uuden ryhmän syksyllä

 Kokonaisuutena Antti Jokinen pitää pilottikoulutusta onnistuneena. Hetkittäin yhtä aikaa tapahtuva kehittäminen ja toteutus oli turhauttavaa, mutta lopulta tietoja ja kokemusta kertyi kiitettävästi. Opintojen lopussa järjestetyssä näyttöseminaarissa nähtiin jopa loistavia suorituksia. 

– Olen vakuuttunut siitä, että tällaiselle koulutukselle on kysyntää. Toisaalta liikunnanohjauksen perustutkinnolle on monia erilaisia mahdollisuuksia urheilu-uran rinnalla. 

Suomalaisen ammatillisen koulutuksen järjestäminen on riippuvaista järjestämisluvasta, joka määrittää esimerkiksi sen ketkä koulutukseen voivat osallistua ja millä kielellä koulutusta järjestetään. Koulutusvienti puolestaan on liiketoimintaa, vaikka molemmissa sisältö voi olla hyvinkin lähellä toisiaan.
Jotkut pilotissa mukana olleet opiskelijat ovat myös kysyneet mahdollisuutta jatkaa opintojaan syksyllä kotimaastaan käsiin. Siitä emme ole vielä tehneet päätöstä, mutta kokemukset ovat niin hyvät, että Dual Career-koulutusta jatketaan, Jokinen pohdiskelee. 

Kisakallion uusi Dual Career -koulutus ryhmä alkaa tulevana syksynä. Harjun Kiekon lisäksi on alustavasti sovittu yhteistyöstä Salon Kiekkohaiden  kanssa. Opiskelijarekrytointi tapahtuu jääkiekkovalmentaja ja agentti Ilja Kiritsevskin toimesta. 

– Tällaisen koulutusvientituotteen markkinointi ja agentin käyttäminen on ihan oma juttunsa. Esimerkiksi tätä koulutusta olisi mielenkiintoista laajentaa muihin lajeihin, mutta se edellyttäisi että löytäisimme kumppanin, joka omaisi oikeat verkostot maassa jossa koulutusvientiä voidaan toteuttaa. Markkinointimateriaalin olemme toteuttaneet yhteistyössä. Siinäkin on sovittelemista kun koulutuksen kulttuuri on erilainen. Ja toki sekin vaikuttaa, että opiskelijoiden vanhemmat maksavat itse opiskelusta. Yhden lukuvuoden hinnaksi 2.asteen koulutuksessa vastaavassa koulutuksessa muutamia tuhansia euroja. 

 Ensimmäiset itäeurooppalaiset opiskelijat ovat jo ilmoittautuneet dual Career - uuteen koulutukseen. Lisäksi pääosa nyt loppuneen koulutuksen opiskelijoista jatkaa opintojaan. 

– Ensimmäinen askel opiskelijavalinnasta on henkilökohtaistamisen aloittaminen haastatteluin. Niissä kartoitetaan kielitaitoa ja muita valmiuksia. Tärkeää myös motivaatio opiskella urheilun ohella. Se vaatii itsekuria ja viitseliäisyyttä, Jokinen toteaa. 

 Kaikki kolme osapuolta hyötyvät

 Dual Career- koulutuksen idean isä on Kisakallion myyntijohtaja Lauri Ikävalko, joka on myös aktiivinen toimija Harjun Kiekossa.
– Olen ollut jo jonkin aikaa mukana koulutusvientikuvioissa. Usein on haasteena se, että toimintaa ei saada vakiintumaan. Pilotti antoi tälle koulutukselle hyvä vauhdin. Nyt on selvää, että Dual Career -koulutusta voidaan toteuttaa mielekkäänä tapana nähdä maailmaa ja yhdistää pelaaminen ja opiskelu. Toki on myös tärkeää, että  sitä voidaan tehdä kannattavana liiketoimintana, sehän on koulutusviennin idea, myydä suomalaista koulutusosaamista. Toki on olennaista, että meillä on tässä hyvä kumppani ja kaikki osapuolet, nuori, seura ja kisakallio kokevat yhteistyön hyödylliseksi ja toimivaksi.  

 

Kuva: Hockey Dual Career Program 20-21 ryhmäkuvassa. Vasemmalla vastuuopettaja Antti Jokinen.